سایت حدیث نت کتاب راه راستی (بررسی و نقد باورهای زرتشتیان و باستانستایان) را به شرح زیر معرفی کرده است:
نویسنده ی کتاب «راه راستی» پس از هشت سال بحث و مناظره با زرتشتیان و باستان گرایان افراطی در سایت «گفت و گو با زرتشتیان» دست به تدوین این کتاب زده است. این اثر، منبعی مهم جهت آمادگی برای مناظره با زرتشتی ها به حساب می آید.
نظر به تسلط نویسنده، بر منابع قرآنی و حدیثی، در جای جای کتاب، از قرآن و احادیث، بهره ی فراوان برده و توانسته مباحثی نو را در عرصه ی زرتشت پژوهی وارد کند.
کتاب که به صورت پرسش و پاسخ عرضه شده، در جواب به سؤال های زیر، بهره مندی وی از قرآن و حدیث، بیشتر مشهود است:
ـ معصومان(ع) در مورد رعایت حقوق دینداران (اهل کتاب) چه سفارشهایی کردهاند؟
ـ معصومان(ع) در عمل چگونه حقوق دینداران را رعایت میکردند؟
ـ چگونه امام رضا(ع) از زرتشتیان حمایت کرد؟
ـ حجم اوستا در گذشته چه اندازه بوده و امروزه چقدر است؟
ـ آیا همیشه کتاب آسمانی در اختیار زرتشتیها بوده است؟
ـ آیا «دین آبا و اجدادی» ملاکی درست برای انتخاب دین است؟
ـ آیا از آیهی «هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش» بهدست نمیآید که اسلام برای عربهاست و دین زرتشتی برای ایرانیها؟
ـ چه شد که در ایران، اسلام جای دین زرتشتی را گرفت و جمعیت زرتشتی رو به افول نهاد؟
ـ چگونه میتوان نژادپرست نبودن اسلام را نشان داد؟
ـ آیا قرآن کریم به ازدواج زرتشتی ها با محارم اشاره کرده است؟
ـ آیا ادرار گاو در نظر زرتشتیان مانند ادرار شتر در اسلام نیست؟
ـ تفاوت ملاک برتری در قرآن و اوستا چیست؟
ـ آیا منابع اسلامی در مورد ازدواج زرتشتیها با محارم، سخن گفتهاند؟
ـ آیا ازدواج با محارم جزء دین زرتشتی بوده یا اینکه از تحریفاتی است که در این دین راه یافت؟
ـ آیا اعلام جانشینی امام علی(ع) از سوی پیامبر اسلام(ص) برای این نبود که پیامبر پسر نداشت؟ آیا این همان نظام پادشاهی نیست؟
ـ آیا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در جنگ اعراب با ایران حضور داشتند؟
ـ آیا قرآن از ایرانیها تجلیل و تمجید کرده است؟
ـ ایرانیان در احادیث چگونه معرفی شدهاند؟
ـ تفاوت بردهداری در اسلام با بردهداری میان زرتشتیها و غرب چیست؟
ـ آیا قرآن در مورد رفتار انسانی با بردگان و آزاد ساختن آنها سفارش کرده است؟
ـ چه حدیثهایی در مورد رعایت حقوق حیوانات و ترحم به آنها سفارش کردهاند؟
ـ آیا اسلام به «اندیشه و گفتار و کردار نیک» سفارش کرده است؟
ـ آیا حدیثی که انوشیروان را عادل خوانده، معتبر است و میتوان او را عادل دانست؟
بخش های کتاب در یک نگاه
مطالب کتاب در دوازده بخش سامان یافته است:
بخش اول: دین و دینداران ـ این بخش پاسخگوی پرسشهایی در بارهی دین و اهل کتاب است. پرسشهایی که عمدتاً نسل جوان در حوزهی دین مطرح میکنند.
بخش دوم: زرتشت ـ بخش دوم ابهامهای زیاد در مورد زرتشت را نشان داده است. عمدهی این ابهامها قابل برطرف شدن نیست.
بخش سوم: اوستا ـ پس از شناساندن اوستا، دو قسمت از آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است: گاتها و وَندیداد؛ زیرا زرتشتیان در حال حاضر تنها گاتها را برای زرتشت میدانند و باور دارند که بقیهی اوستا، ساختهی موبدان است. وَندیداد در بردارندهی قوانین اجرایی و احکام شرعی زرتشتیان در عصر ساسانیان است. وندیداد در واقع نمایانگر بخشی از تاریخ ایران باستان است.
بخش چهارم: نمادها و آیینها ـ این قسمت پاسخگوی پرسشها در بارهی آتش، فروهر، شعارِ اندیشه و گفتار و کردار نیک، نوروز و مهرگان است.
بخش پنجم: نژادپرستی ـ توجه افراطی به نژاد آریایی از ویژگیهای بارز زرتشتیان و باستانگراهای افراطی است. به همین دلیل، یک بخش ویژه، به نژادپرستی اختصاص یافته است.
بخش ششم: زن و ازدواج ـ این بخش نادرستی ادعای بهای زیاد به زن در ایران باستان و از سوی زرتشتیان را نشان داده است. بخش ششم به ازدواج با محارم میان زرتشتیان و ازدواج استقراضی نیز توجه کرده است.
بخش هفتم: ایران باستان ـ بطلان اعتقاد به مهد تمدن بودن ایران باستان را تبیین کرده است. این تصور که همه جای ایران گل و بلبل بوده، پنداری بیاساس بیش نیست.
بخش هشتم: اسلام و ایران ـ روابط متقابل اسلام و ایران، از جمله مباحث مهم در زرتشتپژوهی به شمار میرود. اسلامی که با ورود خود به ایران، بساط زرتشتی را از این کشور برچید. در این مبحث، راستیها و ناراستیهای فراوان در هم آمیختهاند و کوشش بر بیان واقعیتها تا حد امکان بوده است.
بخش نهم: برده و بردهداری ـ این قسمت کتاب، از زوایای مختلف به برده و بردهداری پرداخته و تبیین کرده که بردهداری در ایران سابقهای دیرین دارد و اسلام آورندهی آن به ایران نیست.
بخش دهم: حیوانات ـ افراط و تفریط در برخورد با حیوانات، ویژگی منابع زرتشتی است. در مورد بعضی حیوانات تا حد نسلکشی پیش رفتهاند و از طرف دیگر برای کشتن برخی حیوانات، مجازاتهایی سنگین از جمله اعدام در نظر گرفتهاند. بخش دهم این افراط و تفریطها و نیز توجه اسلام به حیوانات را پیش رو قرار میدهد.
بخش یازدهم: مردگان ـ در گذشته زرتشتیان رفتارهایی خرافهآمیز با اموات داشتهاند. نظر به فراوانی پرسشها در این زمینه، یک بخش به آن اختصاص یافته است.
بخش دوازدهم: گوناگون ـ پرسشهایی دیگر نیز در مورد زرتشتیان و ایران باستان مطرح است که در بخشهای پیشین نمی گنجند. آن پرسشها در اینجا مطرح شدهاند.